Kahden minän vanki

Minussa asuu kaksi naista.
Itsevarma ja hymyilevä.
Ahkera, uuras, korkeasti koulutettu.
Äiti, puoliso, ystävä.
Ystävällinen, uskollinen,
hauska ja huumorintajuinen.
Kaikin puolin normaali nainen.

Mutta sisälläni asuu salaisuus.
Salaisuus, joka maalaa ihoni paksulla, mustalla kerroksella likaa.
Täyttää ajatukseni häpeällä, yksinäisyydellä ja pelolla.
Katsoo ahdistavin silmin peilistä takaisin,
vääristäen kuvan vastenmieliseksi ja iljettäväksi.
Minuun on kajottu, sisimpäni on rikottu.
Satoja, ja taas satoja kertoja.
Mutta sitä ei monikaan tiedä.

Niin moni uskoo, että se mitä he näkevät, on se ainut minä.
Että olen juuri se valhekuva,
minkä olen läheisilleni onnistunut maalaamaan.
Tavallinen, normaali, ihan kuin kuka tahansa muukin.
Voi kunpa he vain tietäisivät totuuden.

Oikeasti olen kahden minäni vanki.
Kooste kahdesta puolikkaasta, mutten kuitenkaan kokonainen.
Toinen puoleni on rikki, sirpaleina, murskana.
Mutta häpeän kertoa siitä.
En halua sitä taakkaa heidän kannettavakseen,
en tätä tuskaa heidän sieluilleen.
Eivätkä he mitenkään voisi ymmärtää.
Eihän tällaista tapahdu kuin elokuvissa.
Kyllä minä pärjään…
Olen pärjännyt yksin jo kauan.

Ehkä jonain päivänä en ole enää kahden minäni vanki.
Ehkä jonain päivänä tuo tuskainen, masentunut ja ahdistunut minäni
sulautuu uuteen ja rakennettuun, vahvaan minään
tai lakkaa olemasta kokonaan.

Sitten kun pitkä terapiani päättyy, mikä on lopputulos?
Tuleeko valhekuvasta oikeasti totta,
ja uskallan jopa kertoa siitä, mikä minut oikeasti rikkoi?
Tuleeko minusta lopultakin yksi ja yhtenäinen minä,
joka ei enää salaile, vaan on aidosti oma itsensä?

Ei enää häpeää, vaan ylpeyttä.
Ylpeyttä taistelusta, joka voitettiin.
Ylpeyttä arvista, jotka kertovat eloonjäämisestä.
Ylpeyttä siitä, että lopultakin uskallan kertoa.
Ylpeyttä näistä kahdesta minästä,
joista toinen kantoi kaikkea sitä kipua, kauhua ja tuskaa,
että toinen pysyisi kasassa ja kykenisi jatkamaan elämää eteenpäin.

Ehkä jonain päivänä olen taas kokonainen.

2017_05_15_20_29_44

Teksti ja kuva: Bluebell

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s